Strategiile de achizitie pe categorie: lecții învățate de la privighetorile de zavoi

În documentarul Connected,  disponibil pe Netflix, este prezentat cazul uimitor al privighetorilor de zăvoi, care pot prevesti apariția și amploarea uraganelor mult mai precis decat meteorologii.

Studiind comportamentul privighetorilor de zăvoi pe parcursul mai multor ani anteriori studiului și coroborând cu apariția și puterea uraganelor din anii studiați, ornitologul Christopher Heckscher a relevat faptul ca privighetorile de zăvoi au anticipat schimbările atmosferice mult mai precis decât meteorologii, acționând în consecință: au plecat în traversarea Golfului Mexic mai devreme și în funcție de puterea anticipată a uraganelor.

Nu puteau fi surprinse în traversare de un uragan puternic, nu-i așa?

Implicațiile acestei descoperiri sunt profunde.

În timp ce tehnologiile meteorologice continuă să avanseze, ele nu sunt infailibile, iar prezicerea comportamentului uraganelor rămâne o provocare formidabilă. Încorporarea informațiilor obținute în urma studierii privighetoarelor ar putea îmbunătăți metodele de prognoză existente, oferind avertismente mai devreme și predicții mai precise privind furtunile iminente. Acest lucru ar putea salva vieți și atenua impactul devastator al uraganelor asupra comunităților și ecosistemelor.

De ce este importantă această descoperire în contextul unui curs de management al categoriilor de achiziții?

Perspectiva cheie constă în faptul că studiul datelor din trecut, atât meteorologice cât și cele privind comportamentul privighetorilor, au permis această descoperire.

În mod similar, în achiziții, datele istorice ale cheltuielilor servesc ca o bază de informații vitale, oferind indicii despre modele de consum, tendințe și posibile scenarii viitoare privind cheltuielile cu furnizorii.

Așa cum privighetorile discern schimbări subtile în condițiile atmosferice pentru a prezice furtunile iminente, profesioniștii în achiziții pot analiza fluctuațiile istorice ale prețurilor, tendințele pieței, preformanța și comportamentul viitor furnizorilor pentru a prognoza „furtunile” viitoare.

Înarmate cu astfel de previziuni, organizațiile pot lua decizii informate cu privire la strategiile de achiziții, negocierile contractelor cu furnizorii și alocările bugetare, atenuând astfel impactul volatilității prețurilor asupra profitabilității sau continuității viitoare a operațiunilor.

Mai mult, paralelele se extind la înțelegerea comportamentului furnizorilor. La fel ca privighetoriile decodifică indicii de mediu pentru a anticipa tiparele vremii, specialiștii achiziții pot analiza interacțiunile din trecut, indicatorii de performanță și semnalele pieței pentru a anticipa comportamentul furnizorilor. Prin identificarea riscurilor sau oportunităților potențiale în relațiile cu furnizorii, organizațiile pot implementa în mod proactiv măsuri pentru a consolida parteneriatele, a atenua riscurile și a optimiza rezistența lanțului de aprovizionare.

Este motivul pentru care în cursul Strategic sourcing: spend, supplier and category management, surprindem cele trei arii esentiale elaborării cu succes a strategiilor de achiziție pe categorii de achiziții:

Datele istorice și prezente ale cheltuielilor cu achizițiile

Datele istorice, prezente si viitoare ale performanței și relațiilor cu furnizorii

Datele specifice despre piață și tendințele viitoare de evoluție a specificațiilor, disponibilității resurselor, consumului, prețurilor  pe categorii de achiziție.

 

Photo by Freepik

Share if you care


Articole asemănătoare


Facturarea electronică generalizată, la un pas de implementare. Când dispare factura pe hârtie?

Material de opinie de Alexandru Stancu, Senior Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România   Legislația care vizează facturarea electronică generalizată a […]

Nu poți sări peste o prapastie din două salturi mici

Cu mult timp în urmă, când cheltuielile organizației erau preponderant cheltuieli cu angajații (PEREX), activitățile pe care acum le derulează […]

Externalizarea – pas cu pas

Oana Oprea Privacy, Compliance, Risk Management Expert   Motto: „ Fă ceea ce faci cel mai bine și externalizează restul„ […]