În pandemie, rolul procurementului a crescut esențial

  1. Băncile fac parte dintre instituțiile a căror activitate nu poate fi întreruptă fără a impacta echilibrul și așa fragil al economiei, în zilele acestea. Cum și-a adaptat Moldova Agroindbank activitatea acestei situații de criză?

Marcel Teleucă: Criza pandemică s-a declanșat rapid în toată lumea și extrem de rapid a ajuns și în Europa de Est, dar diferența de timp de la primele cazuri semnalate în China și ulterior în țările europene până la primele infectări  înregistrate în Republica Moldova, și exemplul acțiunilor întreprinse în țările respective ne-au permis să identificăm riscurile posibile și să stabilim un set de măsuri pro-active cu scopul de a asigura continuitatea proceselor și, totodată, profitabilitatea activității băncii.

Evident că în primul rând măsurile luate au avut ca scop protejarea angajaților, în special a colegilor din front-office antrenați în deservirea clienților. De asemenea, imperativă a fost și susținerea clienților afectați de criza Covid-19, respectiv MAIB a optat pentru revizuirea graficelor de plată a creditelor și a dobânzilor atât pentru persoanele fizice, cât și juridice.

  1. Cum a influențat pandemia rezultatele, activitatea și planurile de dezvoltare ale băncii în primele luni din 2020 și ce impact va avea la încheierea acestui an?

Marcel Teleucă: Având în vedere efectele crizei Covid-19, au fost elaborate o serie de măsuri de reducere a costurilor, a fost instituit un regim mai strict de control al cheltuielilor operaționale, inclusiv au fost reduse limitele de cheltuieli aprobate anterior, au fost revizuite și prioritizate bugetele planificate pentru investiții. Per general, a fost revizuit Planul de profit și pierderi al băncii, astfel ca să se țină cont de impactul așteptat asupra economiei în ansamblu, asupra clienților noștri și, respectiv, asupra rezultatelor financiare ale băncii.

Totodată, strategia aprobată de acționarii băncii și planurile care derivă din aceasta, inclusiv dezvoltarea accentuată a liniei de business Retail, în special prin digitalizarea produselor și serviciilor oferite clienților au rămas neschimbate. Dimpotrivă, în contextul nou, pe unele proiecte ce țin de digitalizare efortul depus a fost sporit pentru accelerarea implementării.

Vorbind despre rezultatele financiare înregistrate efectiv, putem spune că din două variante ale scenariului de criză a fost aprobată varianta optimistă, iar rezultatele de facto după al treilea trimestru și așteptările pentru sfârșitul de an depășesc țintele stabilite.

  1. Care sunt principalele provocări identificate în prezent de către echipa de achiziții și ce așteptări aveți pentru acest an? Cum anticipați a se derula anul 2021 din punctul de vedere al proiectelor de achiziții?

Marcel Teleucă: Pe lângă procesele curente, în primele săptămâni de la apariția crizei pandemice echipa de achiziții s-a ciocnit cu provocări noi, nemaiîntâlnite anterior. E vorba de  acordarea suportului necesar la identificarea furnizorilor locali și la procurarea mijloacelor de protecție pentru întreaga rețea a băncii, a numărului necesar de PC-uri pentru a asigura intrarea rapidă în regim de lucru la distanță a unui număr mare de angajați, dar și asigurarea lanțului de aprovizionare a băncii pe toate dimensiunile, în condițiile stocurilor locale limitate ale furnizorilor și incertitudinii livrărilor din țări precum China și altele. Colegii mei au făcut față cu brio acestei situații, demonstrând că se descurcă excelent și în situații de criză, lucrând contra cronometru.

În 2021 ne propunem să continuăm agenda de modernizare a infrastructurii băncii, ceea ce presupune inițierea mai multor proiecte strategice pe dimensiunea IT, iar aceasta prezumă implicarea activă a echipei de achiziții în procesul de selecție a soluțiilor și furnizorilor.

  1. O astfel de situație ca aceasta pe care o traversăm, impredictibilitatea asupra gravității și mai ales duratei ei, obligă orice entitate economică să acorde atenție sporită bugetelor de achiziții, ceea ce face ca departamentele de procurement să capete rol sporit. Ce măsuri ați luat în acest sens?

Marcel Teleucă: După cum am menționat mai sus, în situația impredictibilității efectelor pandemiei asupra economiei, cum corect ați definit-o, au fost revizuite prioritățile, astfel că unele procurări au fost reduse ca volum, altele au fost amânate, iar la unele chiar s-a renunțat. Și da, aveți dreptate, rolul procurementului în identificarea soluțiilor optime, din punct de vedere al raportului cost-performanță, a crescut esențial.

  1. Digitalizarea pare a fi principalul punct de pe agenda fiecărei instituții de credit, cel puțin în România. Cum abordează banca dumneavoastră acest deziderat, ce investiții alocă și care este locul departamentului de achiziții printre principalele obiective vizate?

Marcel Teleucă: Transformarea digitală este un trend global, iar în sectorul financiar-bancar ea este o condiție obligatorie  pentru a fi competitiv pentru un orizont scurt de timp și chiar a „supraviețui”, dacă e să vorbim de perspectiva pe termen lung. Digitalizarea nu este un nice to have, dar un imperativ al timpului, asumat de Moldova Agroindbank. Și după cum vedem, lucrurile doar accelerează în acest sens.

Strategia de digitalizare aprobată în bancă nu prevede ceva necunoscut: dezvoltarea continuă a soluțiilor self-service și aplicațiilor mobile destinate deservirii online, astfel ca tot mai multe servicii și produse bancare să fie disponibile clienților de la distanță, fără a se deplasa la oficiile băncii. Aceste servicii și produse online trebuie să fie cât mai comode, iar canalele pe care ele sunt accesate – cât mai atractive și fiabile. Toate acestea necesită investiții permanente, considerabile în software performant și în infrastructura hard pe măsură. În acest context, este actuală și foarte importantă asigurarea soluțiilor și instrumentelor necesare de securitate informațională.

Astfel, în condițiile de austeritate adoptate, bugetul alocat pentru dezvoltarea și mentenanța sistemelor IT pentru acest an rămâne a fi unul semnificativ, iar reieșind din planurile de dezvoltare, estimăm o creștere a acestuia în perioadele următoare.

Perceperea noastră este că Serviciul Achiziții urmează să obțină un rol tot mai pronunțat în atingerea obiectivelor strategice ale băncii. Așa cum transformarea digitală prevede procurări de soluții soft, echipamente și servicii IT cu costuri considerabile, este important de a forma și de a avea în echipă specialiști în domeniul achizițiilor, care au cunoștințe și aptitudini specifice domeniului dat.

  1. Moldova Agroindbank reprezintă cel mai mare brand al Moldovei fiind o bancă de renume care s-a impus cu succes pe piaţa bancară naţională. Ce rol  a avut procurementul în construirea și consolidarea brandului MAIB?

Marcel Teleucă: Moldova Agroindbank s-a dezvoltat, devenind instituție de importanță strategică pentru țară și fiind liderul sectorului bancar prin dezvoltarea ariilor ei de activitate business – Retail, IMM, Corporate, dar și a structurilor funcțiilor sale de suport, cum ar fi finanțe, marketing, riscuri, IT și, desigur, achiziții.

Este clar că fără un  management eficient al achiziţiilor nu ar fi putut fi atinsă performanța financiară de care permanent dă dovadă MAIB.

În termeni sportivi, cu certitudine am putea spune că rezultatele impresionante obținute de echipa mare a Moldova Agroindbank, formată din sucursale, departamente, direcții, fiecare cu rolul său pe câmpul de joc, se datorează într-o măsură deloc neglijabilă, unui jucător ager, precum este Serviciul Achiziții.

  1. Legat de dezvoltarea durabilă și consolidarea poziției în piață, ce mişcări aveți în vedere pentru Serviciul Achiziții, pentru anul 2021?

Marcel Teleucă: Din 2018, funcția de achiziții este înrolată într-un proiect de transformare. Am selectat o companie din România – Purchasing Training, care ne acordă consultanță în alinierea la cele mai bune standarde și practici din domeniul procurementului. Ca rezultat, ne dorim să fortificăm această funcție în bancă, astfel ca ea să obțină un rol mai pronunțat și pe dimensiunea strategică, și operațională, evident cu impact asupra rezultatelor financiare.

Proiectul prevede mai multe etape. Acum suntem la etapa de implementare a unei soluții software complexe de gestionate a proceselor de achiziții, care va permite o evidență detaliată pe toate etapele procesului de achiziții: de la bugete și până la recepția bunurilor/serviciilor. În 2021 ne dorim lansarea în producție a acestei aplicații.

Alt obiectiv major în raport cu Serviciul Achiziții este instruirea angajaților și obținerea de către aceștia a certificărilor aplicabile. Considerăm, că formarea în domeniul procurementului, de fapt ca și în alte domenii, trebuie să fie continuă, dacă se dorește o echipă profesionistă, capabilă să atingă cei mai ambițioși KPI puși în față.

  1. Cum apreciați că va evolua funcția achizițiilor în sectorul bancar, în anii ce urmează post-pandemic?

Marcel Teleucă: Cred că în perioada post criză pandemică va urma un ciclu de dezvoltare economică, ceea ce va avea un impact benefic și asupra dezvoltării băncilor, și a sectorului bancar în ansamblu. Asigurarea performanței financiare înalte implică eficientizarea costurilor, iar aceasta presupune achiziții eficiente. Intuiesc că băncile își vor ajusta rețeaua fizică și vor dezvolta în continuare infrastructura IT. Credeți că aceasta va fi realizabil fără implicarea în mod direct a funcției achizițiilor în acest proces?

În opinia mea, funcția achizițiilor va avea în viitor un rol tot mai pronunțat în diverse domenii, nu doar bancar, iar companiile care își propun realizarea unor obiective strategice ambițioase vor reuși doar împreună cu o echipă competentă, cu cunoștințe vaste în procurement.

Share if you care


Articole asemănătoare


Importanța cunoașterii strategiilor de afaceri ale companiei

În 1995, SomProduct deschidea la Baia Mare fabrica de saltele manufacturate și de atunci business-ul crește constant, organic. În timp, […]

„Căutăm frunizorul cel mai potrivit cu nevoile noastre de achiziție”

Cu o rețea vastă de centre de analize medicale, Clinica Sante este este una dintre companiile aflate în prima linie, […]

Nișarea pe game de produse a dus la optimizarea procesului de achiziții

Adrian Rob Director General AROX EQUIPMENT   Drumul Mătăsii, Marele Bazar din Istanbul, Bursa din New York… toate au ceva […]