Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.

Capex vs. Opex - perspectivă financiară

Pe fondul instabilitatii termenelor de livrare si a prețurilor de achiziții, se observă o tendință crescândă a companiilor de a evalua cu atenție tipul optim de achiziție din perspectiva tipului de cheltuieli CAPEX sau OPEX și de a realiza analize de detaliu a bugetelor si fluxurilor de numerar.

Dacă pâna de curand incadrarea in cheltuielii in Capex si Opex era primita de catre specialistii achizitii implicit de la Controlling sau Titularii de buget, in prezent, in lipsa unei oferte satisfacatoare de tip CAPEX sau OPEX, Departamentele de achizitii trebuie sa isi asume si un rol proactiv, de a initia analize de tipul CAPEX vs OPEX, in scopul asigurarrii continuitatii aprovizionarii cu bunuri si servicii.

Invitat: Anda Racșa

Fondator ABC Training Consulting SRL

Licitațiile - o perspectivă de risc și conformitate

Pentru Procurement, organizarea licitațiilor, a selecțiilor de ofertă reprezintă o constantă a activității, fiind o modalitate de a se asigura de obținerea condițiilor tehnice și comerciale corecte. Totuși organizarea licitațiilor încorporează și o perspectivă de legalitate și conformitate. Corect organizate, licitațiile pot preveni expunerea companiei la riscuri financiare și operaționale; superficial abordate, pot atrage consecințe serioase asupra operațiunilor companiei.

Oana Oprea, Expert risc și conformitate, adresează în acest material bunele practici în licitații.

Reducerea costurilor: abordarea veche și noua mentalitate

Programele de reducere a costurilor au fost dintotdeauna strategii vitale implementate de organizații pentru a-și spori eficiența financiară. Aceste inițiative implică de obicei o revizuire sistematică a personalului și proceselor, identificând ariile în care cheltuielile pot fi reduse fără a compromite calitatea sau performanța. Programele eficiente de reducere a costurilor nu numai că contribuie la rezultate financiare mai sănătoase, ci și promovează sustenabilitatea și competitivitatea pe termen lung în mediul economic dinamic de astăzi.

Este imperativ ca companiile să evalueze și să perfecționeze continuu aceste programe pentru a se adapta la condițiile în schimbare ale pieței, ale societății, mediului

Achiziţia de servicii

În mod tradițional, strategiile de achiziții s-au îndreptat preponderent către optimizare proceselor de achiziție de bunuri și pentru o lungă perioadă de timp s-a considerat că achiziția de servicii nu intră în scopul Departamentului Achiziții, pe motiv că serviciile sunt mai complexe decât bunurile și, prin urmare, se considera, în mod eronat, că procesele aplicate achizițiilor de bunuri nu sunt compatibile cu achiziția de servicii.

Beneficiile specializării

Specializarea are, atât în teorie cât și în practică, beneficii de necontestat. Apariția și dezvoltarea achizițiilor, pe măsura creșterii complexității și competitivității afacerilor, este efectul firesc al specializării, care este prezentă și funcționează în toate aspectele vieții noastre.

Calitatea prestării serviciilor

Înțelegerea tipologiilor, a clasificării serviciilor, reduce dificultatea achiziției de servicii și facilitează luarea deciziei atât în privința specificațiilor respectivului serviciu, cât și a furnizorului potrivit pentru organizație.

Caracteristicile serviciilor

O importanță majoră în succesul achizițiilor, în contextul diversității în creștere a acestora, o reprezintă înțelegerea caracteristicilor serviciilor, din cauza cărora achiziția de servicii devine adesea mai complicată decât achiziția de bunuri.

Licitaţie sau negociere directa

În baza informațiilor din cererea de ofertă și a specificațiilor bunului sau serviciului ce de dorește a fi achiziționat, specialistul achiziții analizează și propune derularea unei selecții de oferte sau achiziția directă de la un singur furnizor.

RFx (RFI, RFQ,RFP)

RFx (de la Request For x) este unul dintre cele mai cunoscute acronime folosite în procesul strategic de selectare a furnizorilor, surprinzând toate variațiunile cererii de ofertă (RFI – request for information), cererii de cotație de preț (RFQ – request for quotation), cerere de propunere de ofertă (RFP – request for proposal), cerere de licitație (RFA – request for auction)

Riscurile aferente achiziției de bunuri și servicii

Abordând riscurile într-un mod proactiv și efectiv, organizația se va plasa într-o poziție mai puternică pentru a asigura continuitatea afacerii, pentru a furniza servicii mai bune și pentru a oferi o valoare mai mare pentru bani.

Riscurile comerciale

În achiziții, riscurile comerciale sunt legate de incertitudinea cu privire la prețul ce trebuie plătit și costurile care pot surveni în urma externalizării activităților sau a achiziției de bunuri și servicii de la terțe părți.

Riscurile contractuale

O acțiune preventivă în ceea ce privește riscurile contractuale o reprezintă totodată revizuirea clauzelor contractuale de către cele trei departamente relevante pentru achiziția în discuție: Achizițiile, Juridicul, Departamentul client.

Riscurile de performanță

Riscurile de performanță reprezintă riscul ca bunul, serviciul, programul sau proiectul să nu asigure calitatea solicitată de către compania cumpărătoare, ofertată de furnizor și contractată, sau să nu respecte termenele de livrare sau prestare a serviciilor agreate.

Riscurile operaționale

Riscul operațional rezumă incertitudinile și pericolele cu care se confruntă o companie atunci când încearcă să își desfășoare activitățile de zi cu zi în cadrul unui anumit domeniu sau industrie.

Riscurile reputaționale

Riscul reputațional reprezintă pierderea potențială a capitalului financiar, capitalului social sau cotei de piață care rezultă din deteriorarea reputației unei firme.

Tipologii de licitaţii

După forma de negociere, distingem trei tipologii de licitații: licitatie în plic închis, licitație cu negocierea ofertelor, licitație electronică.