Nu toți furnizorii sunt egali
În lumea actuală a afacerilor, relația cu furnizorii joacă un rol vital în succesul unei companii.
Cât de vital este impactul furnizorilor, ne relevă analiza cheltuielilor cu furnizorii, atunci când identificăm ce procent din cheltuielile totale ale companiei sunt angajate cu furnizorii, fată de cheltuielile cu angajații și cele financiare.
Cu cât mai mare ponderea cheltuielilor cu furnizorii în totalul cheltuielilor companiei, cu atât mai mare este impactul furnizorilor în realizarea obiectivelor financiare și operaționale, strategice și reputaționale.
Totuși, nu toți furnizorii sunt egali, iar iar abilitatea de a-i clasifica în funcție de impactul lor asupra afacerii este crucială.
De la furnizori care pot aduce beneficii substanțiale până la cei care pot provoca pierderi semnificative, identificarea și evaluarea lor pot influența în mod direct sănătatea și stabilitatea organizației.
HURT, HELP, HEROS
Determinarea Furnizorilor care ne pot răni
În clasificarea furnizorilor, primul pas esențial este identificarea celor care ar putea cauza daune sau pierderi companiei. Acești furnizori prezintă riscuri care pot varia de la calitatea scăzută a produselor sau serviciilor furnizate până la întârzieri în livrare sau nerespectarea standardelor etice și legale. Riscurile asociate cu acești furnizori pot include deteriorarea reputației companiei, costuri suplimentare pentru corectarea deficiențelor sau chiar pierderi financiare directe.
Tot în această categorie intră furnizorii față de care organizația noastră are un grad mare de dependență, din motive interne organizaționale, externe ale pieței sau proprii furnizorilor.
Identificarea și gestionarea acestor furnizori cu atenție poate ajuta la minimizarea pierderilor și a impactului negativ asupra afacerii.
Furnizorii care ne pot ajuta
Pe lângă riscurile pe care le pot prezenta, furnizorii pot aduce și beneficii semnificative companiei. Aceștia pot oferi prețuri competitive flexibilitate în relația operațională, consolidarea brand-ului sau soluții inovatoare.
Identificarea furnizorilor care pot oferi ajutor poate aduce avantaje competitive și poate contribui la creșterea și succesul afacerii.
Esențial în această arie este să identificăm și să aliniem obiectivele strategice ale companiei cu cerințele, nevoia de performanță de care avem nevoie din partea furnizorilor.
Identificarea furnizorilor eroi
Pe lângă furnizorii care pot ajuta sau pot prezenta riscuri, există și acei furnizori care ies în evidență prin contribuții semnificative și pozitive la succesul companiei. Acești furnizori pot fi considerați „eroi” și pot fi esențiali pentru funcționarea și dezvoltarea afacerii.
Criteriile pentru identificarea furnizorilor eroi includ loialitatea și încrederea, promptitudinea în rezolvarea problemelor, furnizorii care au sprijinit organizația în perioade dificile, inovația și adaptabilitatea.
Este nevoie de resurse pentru a debloca valoare!
Clasificarea furnizorilor în funcție de impactul lor asupra afacerii este esențială pentru maximizarea performanței și succesului companiei și reprezintă punctul de plecare în determinarea intervențiilor pe care le putem avea cu fiecare categorie de furnizori.
În esență, nu toți furnizorii sunt egali din perspectiva modului în care pot răni sau ajuta organizația, prin urmare sunt necesare metode particularizate de management al furnizorilor.
Introducând în ecuație resursele disponibile pentru SPRM, devine evidentă necesitatea unui sistem de clasificare a furnizorilor astfel încât să putem direcționa resursele înspre furnizorii care au cel mai mare impact asupra organizației.
Photo by Freepik